العرب: قاسم سليماني عراق را نجات داد

در روزهاي گذشته حضور پررنگ ايران در مبارزه با داعش در خاک عراق بسيار نمايان شده است، به ويژه هم زمان با پيش روي هاي ملموس ارتش عراق در برابر داعش که به اعتقاد بسياري از ناظران با تاثيرگذاري و نفوذ ايراني ها در عراق به دست آمده است. ايراني ها توانسته اند با استفاده از نيروهاي وفادار به خود و نفوذي که در ارتش عراق داشته اند به عراقي ها کمک کنند که بر داعش پيروز شوند.
تصاويري که از ژنرال قاسم سليماني در عراق در کنار سربازان و افسرهاي عالي رتبه عراقي منتشر شده است به خوبي نشان مي دهد که ايران در آموزش و هدايت نيروهاي عراقي در مبارزه با داعش تا چه اندازه نقش دارد. نقشي که سبب شده است ايران در عراق حرف اول را بزند و بتواند حرکت و سمت و سوي سياسي اين کشور به ويژه در عرصه بين المللي را مطابق با برنامه ها و اهداف خود پيش ببرد.
اين همه پيشرفت در حالي است که در عرصه عراق هيچ اثري، چه سياسي چه نظامي، از امريکايي ها نمي بينيم. براي همين است که بسياري مي گويند که با وجود اختلاف هاي بسيار ميان تهران و واشنگتن دو طرف بر سر عراق تفاهم دارند و به توافقاتي رسيده اند. اگر چه براي همه روشن است که هر جا امريکايي ها اشتباه مي کنند، ايراني ها فورا وارد عمل مي شوند و ضمن جبران اشتباهات امريکايي ها خلاء موجود را پر مي کنند. اين چيزي است که در حال حاضر در عراق به خوبي مي توان ديد، در سايه نبود حضور موثر امريکا، ايران توانسته است در راس کشورهاي مبارزه با داعش در عراق قرار بگيرد در حالي که در مقايسه حضور امريکا تا اين اندازه پررنگ نيست.
به رغم اين که عراقي ها تقاضاهاي بسياري را به امريکايي ها براي دريافت سلاح فرستاده اند اما امريکايي ها در برآورده کردن نيازهاي عراقي ها تعلل به خرج داده اند و اين مساله سبب شده است تا آنها به ايراني ها پناه آورند.
قاسم عطا، رئيس سازمان امنيت ارتش عراق در اين باره مي گويد: «از روز اول از امريکايي ها خواستيم که براي ما نيرو براي آموزش نيروهاي عراقي و سلاح بفرستند، اما امريکايي ها توجه نکردند. بهانه امريکا اين بود که بايد تا زماني که دولت جديد عراق بر سر کار بيايد، صبر کنيد. ما انتخاب ديگري نداشتيم جز اين که به سراغ ايران برويم. ما مي بايست از خودمان دفاع مي کرديم.»
بسياري بر اين اعتقادند که ملاحظه امريکا در ارسال سلاح به عراق به اين دليل بوده است که اصرار داشت قبل از هر چيز نوري مالکي از قدرت کنار برود چرا که معتقد بودند در صورتي که او بر سر کار باشد و امريکا بخواهد به عراق سلاح بدهد، اين مساله باعث تقويت ايران در عراق خواهد شد.
اين در حالي است که تنها چند روز پس از حادثه موصل ايران فورا وارد عمل شد و زيربناهاي امنيتي عراق را که خيلي سريع از هم فروپاشيده بودند، بازسازي کرد، کاري که اگر امريکايي ها مي خواستند انجام دهند، ميلياردها دلار مطالبه مي کردند و سال ها طول مي کشيد تا آن را به سرانجام برسانند.
با اين حال بسياري از اعراب و غربي ها از اين که ايران به طور کامل عراق را قبضه کند و ديگر جايي براي آنها باقي نماند، واهمه دارند.
يکي از مسئولان عراقي در اين باره مي گويد: «در دو هفته اول بعد از سقوط موصل، ايالات متحده امريکا گيج شده بود و دائما مي پرسيد چه بايد بکند در حالي که قاسم سليماني فورا به کمک عراق آمد.»
نبيل يونس محمد، استاد علوم سياسي در اين باره مي گويد: «ايالات متحده سرعت کافي را براي کمک به عراق ندارد، در حالي که داعش موصل را گرفته بود امريکا عراق را رها کرد تا ديگران بتوانند نفوذ خود را در اين کشور تقويت کنند. در اين ميان ايران به سرعت وارد عمل شد تا نفوذ خود را در عراق حفظ کند.»
درباره سرعت عمل ايراني ها بعد از سقوط موصل، ژنرال محمد عطا مي گويد: «ايراني ها گفتند اگر مي خواهيد ما مي توانيم به شما کمک کنيم، حتي آنها از همان روزهاي اول اعلام آمادگي کردند که نيروهاي نظامي به عراق بفرستند.»
اين در حالي است که توني بلينکن، مشاور امنيت ملي در کاخ سفيد اعتراف مي کند که باراک اوباما تلاش مي کرد که دولت جديد در بغداد تشکيل شود بعدا اقدام به عمليات نظامي عليه داعش کند، اوباما از اين مي ترسيد که حملات هوايي باعث تقويت جايگاه مالکي شود و او بخواهد براي قبضه قدرت خيز بردارد.
اما ايراني ها علي رغم اين که نسبت به شايستگي هاي مالکي به ترديد افتاده بودند، قاسم سليماني فرمانده ارشد خود را چند روز بعد از بحران به بغداد فرستادند. سليماني خيلي زود به کردستان عراق رفت و با مسعود بارزاني رئيس اقليم کردستان عراق ديدار کرد. بارزاني که پيش از اين نسبت به نفوذ ايران گلايه داشت، با شور و شوق از حمايت تهران تقدير کرد.
مثني امين در اين باره مي گويد: «بارزاني هميشه به ايالات متحده و غرب تمايل داشت اما وقتي که در ابتداي بحران ديد که غرب پشت او را خالي کرده است، به طور طبيعي فورا به ايران متمايل شد.»


نظرات شما عزیزان:

بسیجی
ساعت10:52---27 آبان 1393
خداقوت سردار

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: ایران ، سیاسی ، دفاعی ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 27 آبان 1393برچسب:, | 10:44 | نویسنده : valeh |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.